söndag, juni 20, 2010

Det var en gång...

Igår kablades det svenska prinssessbröllopet ut över världen. Idag läste jag två artiklar i Sveriges två största kvällstidningar som gjorde mig stolt och ödmjuk för vad Sverige blivit och för vad Sverige kan bli.

Först läste jag Katrine Kielos i Aftonbladet, som med avstamp i gårdagens kärlekssaga berättade något än mer fantastiskt:

Det var en gång en man som gick in i ett bås och satte ett kryss på ett papper utan att bli skjuten. Det var en gång en sal där någon ropade ”votering är begärd och ska verkställas”. Det var en gång ett protokoll som behövde justeras så att medborgarna skulle kunna läsa det nästa dag.

Det var en gång en tidning som fick kritisera ett lagförslag. Det var en gång en grupp kvinnor som misshandlades och tvångsmatades av den amerikanska staten för att de drömde om rösträtt för kvinnor – och som slutligen vann. Det var en gång en journalist som inte fängslades.

Det var en gång en indisk man som besegrade det brittiska imperiet. Det var en gång en idé om att vi inte skulle niga utan se varann i ögonen. Det var en gång 11 000 män som dog på stränderna i Normandie. Det var en gång en lustigkurre som fick dra ett dåligt skämt om kungen.


Ikväll läste jag så den artikel av Liza Marklund i Expressen som många av mina vänner tipsat mig om under dagen. Marklund berättar varför Mona Sahlin kommer att bli en fantastisk statsminister i Sverige:

Hon kommer att fungera som en modern vd, som delegerar när hon ska delegera och tar ansvar när det blåser. Hon kommer att låta folk växa och utvecklas, hon kommer att stå upp för det som är rätt och slå ned på det som är åt fanders. Hon kommer att förankra och förhandla och lyssna på alla, men när besluten väl ska tas så kommer hon att stå stadig och fast.

Det här säger jag inte för att jag är objektiv och neutral, utan tvärtom.

Jag känner Mona Sahlin, så jag vet vad jag pratar om.


Och just där ser Marklund förklaringen till att Sahlin i opinionsmätningar får lägre förtroendesiffror än vad hon förtjänar.

Hon bryter nämligen alla normer om hur Makten ska se ut. Fel kön, fel klass, fel attityd (allt det där som jag tycker är så spännande, modernt och utvecklande).


Idag är jag en stolt medborgare i Sverige, ett land där till och med våra stora kvällstidningar har skribenter som Katrine Kielos och Liza Marklund.

Etiketter: ,